සමාජයට මහගු මෙහෙවරක් කරන ලද ගීතා පාරිස් ගුරුතුමිය ගෙන ගිය සමාජ මෙහෙවර තව දුරටත් එලෙසම සිදුමරගෙන යාමට දරන මෙම උත්සාහය ගුරුතුමියගේ සිහිනයක්ව පවතී අදහසකි.30 වසරක් ගුරු වෘත්තියේ දාහත් වසරක් ජෝසප් වාස් විදුහලේද ගුරුවරියෙක ලෙස නියෙලෙමින් දරු දැරියන්ගේ නැණස පහදන්නට වෙහෙස වූ ඇය සදා අපගේ මතකයේ රැදෙනු නොඅනුමානය.
වෙබ් පිටුවට පිවිසීමට
ඇය නොබෙල් තෑග්ගක් දිනාගත් ප්රථම කාන්තාව වූවාය. තවමත් ත්යාගයන් දෙකක් දිනාගත් එකම කාන්තාව වනුයේ ඇයයි. එසේම ඇය ගැහැණු හෝ පිරිමි අතරින් විද්යාවන් දෙකකින් තෑගි දෙකක් දිනාගත් ප්රථම පුද්ගලයා ද වේ. ඇයගේ ජයග්රහණයන් සියල්ල වැඩියෙන් වැදගත් ඇයගේ අධ්යාපන නීති විරෝධී, පුද්ගලික හොර රහසේ සිද්ධ වූවක් බැවිනි. පෝලන්තයේ උපන් ප්රංශයේ පුරවැසිකම ලබාගත් මාරි කියුරි නම් විද්යාඥවරිය 1880 ගණන්වල දී වෝර්සෝව් හි “හොර රහසේ” පවත්වාගෙන ගිය විශ්ව විද්යාලයක ඉගෙනගත් බව දැනගනිද්දී, මට පුද්ගලික අත්දැකීමක් සිහියට නැඟුණි. 1986 දී කොමියුනිස්ට් පෝලන්තයේ ආණ්ඩු විරෝධීන් සමඟ එක්ව සිටිය දී එවැනි තැනක පංති යන සහ නීති විරෝධී උපාධි ලබාගන්නා ලද පුද්ගලයන් මට හමුවිණ. “අධ්යාපන ස්වාධීනත්වය” යැයි හඳුන්වත හැකි කතන්දර ඉතිහාසයක් පෝලන්ත වැසියන්ට ඇති බව එදා මම දැන සිටියේ ඇබිත්තකි.
සම්පුර්ණ ලිපිය කියවීමට
අද මම පැහැදිලි කරන්න බලාපොරොත්තු වෙන්නේ යම් තරමකට භාවනාමය සම්බන්ධයක් තියෙන මනෝවිද්යාත්මක දේවල් කීපයක්. මගේ ජිවිතේ අසාර්ථකයි , මම දුප්පත් , මම අවාසනාවන්තයි කියල හිතෙනවනම්, දවසේ වැඩි වෙලාවක් සතුටින් නොඉද දුකෙන් තරහෙන් ඉන්නවනම්, ජිවිතේ ප්රශ්න වලින් පිරිලනම්, ජිවිතේ විදිනවට වඩා විඳවනවානම් මේ පොස්ට් එකේ තියෙන දේවල් කරලා බලන්න දවස් දෙක තුනකින්ම හරිම සතුටුදායක වාසනාවන්ත ජිවිතයක් ගත කරන්න ලැබෙනවා. මේ දේවල් භාවිත කිරීමෙන් ජිවිතේ සාර්ථකත්වය ඉක්මනින් ලගා කරගන්න පුළුවන්. අපේ ජිවිතේ අසාර්ථක වෙන්න ලොකුම හේතුවක් වෙන්නේ අපේ හිතේ අපි නොදැනුවත්ව තියෙන ඍණාත්මක සංකල්ප. මට බෑ, මට පින නෑ, මම ලිඳක් කැපුවොත් එකෙත් ගෙම්බෙක්, මටමයි කෙලවෙන්නේ, ඇයි මටම වෙන්නේ වගේ ඍණාත්මක සිතුවිලි නිසා අපි නොහිතන තරම් ලොකු බලපෑමක් අපිට සිද්දවෙනවා. අපි ඇතුලෙම තියෙන දේවල් වලින් අපිව අසාර්ථක වීම වලක්වාගෙන සාර්ථකත්වය ඇතිකරගන්න ගන්න විදියත් අපිට අවශ්ය ඕනිම දෙයක් ආකර්ෂණය කරගැනීමට අපේ සිතුවිලි තරංග වලට ඇති දිව්යමය බලයත් ගැනයි මේ පොස්ට් එකෙන් පැහැදිලි කරන්න බලාපොරොත්තු වෙන්නේ.
ඔන්න කතාව බොහොම සරලයි. 1887 ජනවාරි 27 වෙනිදා ලත්වියාවේ දී එඩ්වර්ඩ් ලීඩ්ස්කින් කියලා මනුස්සයෙක් ඉපදුනා. එතරම් පොහොසත් නොවුණු පවුලක ඉපදුණු ඔහු අධ්යාපනය ලැබුවේ හතර වෙනි පන්තිය තෙක් පමණයි. ඔහුට අවුරුදු 26 දී ඔහුට වඩා වසර දහයකින් බාල ඇග්නස් ස්කෆ්ස් කියලා ගැහැණු ළමයෙන් සමග පෙමින් වෙලෙනවා. නමුත් ඔවුන්ගේ මංගල දිනයට කලින් දවසේම ම පෙම්වතියගේ මවගේ දැඩි විරෝධය නිසාම ඔවුන්ගේ මංගල්ය සිදුවන්නේ නැහැ. තනිවුණු එඩ්වර්ඩ් ක්ෂය රෝගයෙන් පීඩා විදීම නිසා හොද කාලගුණික තත්වයක් සොයා ගෙන 1919 දී පමණ ඇමරිකාවේ ෆ්ලොරීඩා ප්රාන්තයට පැමිණෙනවා. එඩ්වර්ඩ් බාල කාලෙයේ ඉදන් කලු ගල් ආදියෙන් විවිධ නිර්මාණ කරන්නට ඉගෙන ගෙන තියෙනවා. ෆලොරීඩාවට පැමිණීමෙන් පසු ඉතිරි අවුරුදු විස්සක කාලය තුළ ඔහු විසින් කරන්නේ එකම එක දෙයයි. ඒ තමයි ඔහුගේ අහිමි වුණු පෙම්වතිය වෙනුවෙන් කොරල් ගල් වලින් උද්යානයක් නිර්මාණය කිරීම.
සිගිරිය කියල කියන්යන් අභිරහස්වලින් අඩුවක් නැති ය ායහෝම අපූරු විශ්්ිත නිර්මාණයක්. යේ කියන්න යන කතාව එහි අපි වැඩිය අහපු නැති පැත්තක් ගැන. සූරිය ගුණයස්කර කියන්යන් සිගිරිය, රාවණ රජු ඇතුළුව ලංකායේ සැඟවුණු ඉතිහාසය ගැන පරීක්ෂණ කරන යකයනක්. ඒ සේ න්ධව යපාත් ගණනාවකුත් රචනා කරල තියයනවා. ඒ මහත්මය තරුණ කායේ, ඒ කියන්යන් එකදාස් නවසිය හැට ගණන්වල සීගිරියට ගිහිේලා තියයනවා තව තරුණ කණ්ඩායමක් එක්ක වියශ්්ෂ ගයේෂණයකට. එහිදී එයාලා දවේට කන්න ගිහිේලා තියයනවා සිගිරිය යේන මායන් තියයන පුංචි කටු මැටි යගදරකට. ඔය යගදර ිදුයේ හිටියලු වයසක සීයා යකයනක්.
ප්ලමෙන්කෝ (FLAMENCO) කලාව යනු දකුණු ස්පාඤ්ඤයේ අන්දලුසියානුවන් හා ආදිවාසීන් එකමුතුව බිහිකරන ලද ගායන වාදන හා රංගන විලාසිතාවයි. ස්පාඤ්ඤයේ විශිෂ්ටතම ජන කලාව ලෙස සැලකෙන ප්ලමෙන්කෝ මේ වන විට යුනෙස්කෝ(UNESCO) ජාත්යන්තර සම්මානයට පවා පාත්ර වී තිබේ.
අත් දිග කමිසයකින් හා කලිසමකින් සැරසුණු හීන්දෑරි උස මහතෙක් දිනපතා ම ඉංගිරියේ සිට කොළඹට බසයෙන් එයි. ඇඳුමෙන් මතු නොව කතාබහෙන් හා පෙනුමෙන් ද හෙතෙම බටහිර පන්නයේ උගතකු සේ පෙනෙයි. ඔහු මෙසේ නිතිපතා ඉංගිරියේ සිට කොළඹ එන්නේ ඉංග්රිසි උගන්නන්නටය. ඉංග්රිසියට නමක් දිනූ කොළඹ මරදානේ ස්ටැෆඩ් තක්සලාවේ දිසාපාමොක් ඔහු ය.
බ්රසීල ඉතිහාසයේ දැවැන්තම වංචා දූෂණ නඩුව ආරම්භ වූයේ දැනට වසර දෙකකට පෙරයි. රටේ ජනාධිපති ඩිල්මා රූසෙෆ් ද එහි පැටලැවී සිටී. මිලියන ගණනින් බ්රසීල වැසියන් මහ පාරට බැස ජනාධිපතිනිය ඩිල්මා රූසෙෆ් ද්යෝෂාභියෝගයට ලක්විය යුතු යැයි දක්වන උද්ඝෝෂණ මේ දිනවල බ්රසීලය පුරා පැතිර යමින් පවතී.
විවිධාකාර ගති ලක්ෂණ නිරූපණය කරන පුරාවිද්යා ක්ෂේත්ර දසදහස් ගණනකින් සමන්විත ශ්රී ලංකාවේ එම පුරාවිද්යා ස්ථාන අතුරින් බෙහෙවින් වැදගත් පුරාවිද්යා භූමියක් ලෙස පුරාවිද්යාඥයින් විසින් අනුරාධපුර ඇතුළු නගරය සලකනු ලබයි. අනුරාධපුර පැරණි නගරයේ මධ්යගත පිහිටුමක් දක්වමින් පිහිටා ඇති ඇතුළු නගරය හෙක්ටයාර 100ක පමණ භූමියක ව්යාප්ත ව ඇත. අනුරාධපුර ඇතුළු නගරයේ උතුරු සීමාව අභයගිරි විහාර සංකීර්ණයෙන් ද දකුණු සීමාව මහාවිහාර සංකීර්ණයෙන් ද සීමා වී ඇත. ලංකාවේ පවතින පුරාවිද්යා භූමි අතුරින් ප්රාග් ඓතිහාසික, ප්රොටෝ ඓතිහාසික හා ඓතිහාසිත යන සෑම අවධියක් ම නිරූපණය කරන සංස්කෘතික පාංශු ස්තරණයක් අනුරාධපුර ඇතුළු නගරයේ හඳුනාගත හැකි වේ. එ මෙන් ම මෙම ස්තරය තුළ මෙම සෑම කාලයක් හරහා ම ලංකාවේ මිනිසා සංස්කෘතික වශයෙන් අත්කරගත් විකාශය මෙන් ම සංක්රාන්තිය සටහන් වී තිබීම පුරාවිද්යා ක්ෂේත්රයක් වශයෙන් මෙහි ඇති වැදගත්කම තීව්ර කරයි.
යම් තැනක් ගැන මතක් කර ගන්න කිව්වොත් මහා පාරට වැඩිය තැනක් අපි කාටවත් මතක් වෙන එකක් නෑ. තදබද වෙලාවක, නගරාසන්න පරිසරයක ගමනාගමනයේ යෙදෙන රියදුරෙක් නම් ඔබ, මගියෙක් නම් ඔබ, පදිකයෙක් නම් ඔබ… ට්රැෆික් වෙලාවක ඔබේ කයටත්, මනසටත් දැනෙන වෙහෙස, පීඩාව මොන තරම් ද කියන එක ඔබ හොඳට ම දන්නවා.
ඔබ කවදා හෝ දිනක මිනිසුන්ගෙන් ඈත්ව ඉතා නිහඬ නිස්කලංක සුන්දර වන පියසක හුදෙකලාවේ අසිරිය විඳලා තියනව ද? නිරාමිස සිතුවිලි හදේ ජනිත වන එවන් සොඳුරු හුදෙකලාවක නිරාමිස සැපයක් ස්පර්ශ කළ බවට සිහිනෙකින් හෝ මතක නැතිව ඇති. නමුත් මිනිස් ක්රියාකාරකම්වලින් පිරුණු, තොරතෝංචියක් නැතිව මනස උමතු වන තරමට උස්ව ඇසෙන මිනිස් හා යන්ත්ර හඬින් දෙසවන් පිරී යන සමාජයක ජීවිත ගෙවන ඔබට එවන් ශාන්ත බවින් පිරුණු නිහඬත්වයක උපදින නිරාමිස සැපයක් පිළිබඳ සිතීමෙන් පවා සිත්හි අමුතු ප්රීතියක් හටගන්නවා නේ ද? මිනිසුන් අතරේ ඇතැම් මිනිසුන් ශ්රේෂ්ඨ මිනිසුන් බවට පරිවර්තනය වූයේ නිහැඬියාව තුළ යි. මුළු ලෝකයට ම යහපත උදා කරන උතුම් සංකල්පනාවන් මිනිසුන් තුළ බිහි වූයේ නිහඬ හුදෙකලාව තුළ යි.
ඇමෙරිකන් මනෝචිකිත්සක සංගමයේ (American Psychiatric Association) අළුත් (DSM-5 වැනි) සංශෝධන අත්පොතේ කටු සටහන පෙබරවාරි 10 වැනිදා අන්තර්ජාලයේ පළවිනි. එය සම්පූර්ණයෙන් නිමකර ඉදිරිපත් කරන්නෙ 2013 මැයි මාසයේ දී. මේ කටු සටහන ඒක නියමිත ආකාරයෙන් සංශෝධනය සඳහාය. මානසික රෝග සඳහා පිළියම් දෙන මනෝවිද්යාඥයින් හා මනෝචිකිත්සකයන් බොහොමයක් පරිහරණයට ගන්නේ මේ අත්පොතයි. එසේම නඩුහබ වල දී ද මානසික රෝග නිශ්චය වන්නේ එහි විස්තර අනුවය. රටේ පාලන ප්රතිපත්ති සැකැස්ම සඳහා ද එය භාවිතා කර ගැනේ. DSM-1 නිකුත් වූයේ 1952 දී.
නූතන යුගකට අකත් කිම කිිමඳිකන් අතර රසික සලෝකකා අතර කීර්තිසත් ස්ථානකක වැජසෙන කිිමඳිකක සලස කමුනා සාලනී සපසර්රා සැලසකයි. ඇක අධිෂ්ඨාන, ශිල්ප සත් වැනි දවස ද්වමු. ණකට ගත් සා-ජක, කුලී සාළිගා, බගසගයි සැණසකළික, තිත්ත සකරන්දක, සතක සන්සේශක හයා තත්පර රාව කන නිර්සාණ පළ සකොට රාජය සාිතතය ස්මසාන ද දිනාගත් කිිමඳිකකි. ීතත ප්රබනන්යක, සකටිකතා හයා නවකතා වැනි නිර්සාණාත්සක සාිතතය වයාපාරකන්ිත ද ඇක ජනප්රික සි.. 1991 දී ඇක ිමසින් පළ කරන ලද "කුලී සාළිගා" න්ම පදය සග්රහයසකිත "සුරා සසොඬ සැමි වලප" න්ම පැදි සපළ අන්තර්ගත සවයි.
තිසා වැව් කණ්ඩියට පහළින් නැගෙනහිර බිම් තිරුවෙහි ඉසුරු මුනි විහාරයට මායිම්ව පිහිටි ස්වභාවික පර්වත කීපය උපයෝගී කරගනිමින් අක්කර 40ක පමණ පටු භූමියෙහි ඉදිකරනු ලැබූ රාජකීය ජල උද්යානය වෙස්සගිරි පර්වත පංතියෙන් උතුරට වන්නට පිහිටා තිබේ. නෙළුම් පත්ර වලින් ගහණවූ පොකුණක දිය කෙළින ඇත් රූ සමූහයක් සහිත වූ කලාත්මක අතින් පිරිපුන් පල්ලව කලා ලක්ෂණ හා සම්මිශ්රනය වූ ස්වදේශීය නිර්මාණාත්මක කෞෂල්ය ඉස්මතු කෙරෙන කුඩා පොකුණු තුනකින් සමන්විත රන්මසු උයන , අනුරාධපුර යුගයේ නිර්මාණය කරනු ලැබූ උසස් වාස්තු ලක්ෂණ විදහාපාන ඉදිකිරීමක් ලෙස හදුන්වා දිය හැකි වේ.
මහාවංශයට හා (මහාවංශටීකාව) අනුව ඉන්දියානු කාලිංග වංශික විජය යනු, පීතෘ ඝාතක සිංහබාහු නම් ස්වකීය සොයුරියම විවාහ කරගත් රජකුගේ පුත්රයෙකි. මහාවංශටීකාව අනුව සවෙනි පරිච්ඡේදයට අනුව විජය කවරෙක්ද යනු හොඳින් පෙන්වා දෙයි.
මීට වසර දෙදහස් හයසීයකට පෙර දඹදිව ගයාවේ වැඩසිටින ජය ශ්රී මහා බෝ සමිඳු සෙවණේ හිඳ අපගේ භාග්යවතුන් වහන්සේ ගුරුපදේශ රහිතව ම ලෝකයේ පරම සත්යය වන චතුරාර්ය සත්යය ධර්මය අවබෝධ කරමින් සම්මා සම්බුද්ධත්වයට පත් වී වදාළා.
ජලයෙන් වැසී කාලය තුල සැගව ගිය ගිලුණු නෞකාවක් හෝ පුරාස්ථානයක ආකර්ෂණීයභාවය හෝ අද්භූතභාවය එම ස්ථානය වෙත පහසුවෙන් ළගාවීමට ඇති නොහැකියාව මතද පැන නැගුනකි. ගැඹුරු මුහුදු පත්ලේ, නුපුරුදු පරිසරයක, කිමිදුම් උපකරණය පැළද පර්යේෂණ හා ගවේෂණ කටයුතු වල නිහැලෙන පුරාවිද්යාඥයින් සාමාන්ය ජනයාට ලගාවිය නොහැකි නොදන්නා මෙම පරිසරය ජය ගැනීමට උත්සාහ දරයි. මෙම දුරස්ථභාවය හා නුපුරුදුභාවය ජලාශ්රිත පුරාවිද්යාව වෙත ආකර්ෂනයක් ගෙන එන්නාසේම විටක එය කෙරෙහි අහිතකර බලපෑම්ද ඇති කරයි. සංස්කෘතික උරුමයන් ආරක්ෂා කිරීමේදී ඇති ප්රධාන බාධකයක් වන්නේ නොදැනුවත්කම හා දුරස්ථභාවයයි. යම් දෙයක් ආරක්ෂා කිරීමට නම් ඒ පිළිබ`දව මනා දැනුවත්වීමක් අවශ්ය වේ. වර්තමාන ලෝක රටාව තුළ පැවැත්ම හා සංවර්ධනය සදහා මිනිසා මුහුදු පත්ල සමග නිරන්තරයෙන් ගැටේ. එම ගමනේ සමහර අවස්ථාවලදී ඔහු නොදන්නා දේ කෙරෙහි අවධානය යොමු නොකරයි. එය අමතක කර දමයි.
අපි රස්සාවල් මෙතරම් ප්රමාණයක් නිර්මාණය කරනවා යැයි ආණ්ඩුවේ බලය අල්ලාගන්නට තැත් කරන අය චන්දය කාලයේ දී පොරොන්දු වෙති. අර්ථ ශාස්ත්රය ගැන දැනුමක් බහුතරයට නැති බැවින් රටක ජනතාවෙන් වැඩි පිරිසක් වැඩියෙන් රස්සාවල් නිර්මාණයට පොරොන්දු වෙන පිලට චන්දය දෙන්නට කැමති වෙති. රටවැසියන් සියල්ලන්ම පාහේ අර්ථ ශාස්ත්රය හැදෑරිය යුතු යැයි මෙහි දී කිසිවෙක් අදහස් කරන්නේ නැත. එහෙත් ධනවාදය හා සමාජවාදය ගැන ප්රසිද්ධියේ කතාබහ කරන්නට අයෙක් ඉදිරිපත් වෙන්නේ නම් එවැන්නෙක් අර්ථ ශාස්ත්රය නොදන්නේ නම් ඔහු හා විවාදයට යෑම නිශ්ඵල වූ වෑයමකි. ධනවාදය සහ සමාජවාදය අතර මහා වෙනස පැහැදිලිවම දකින්නට ලැබෙන්නේ අර්ථ ශාස්ත්රය පිළිබඳ දැනුමක් වර්ධනයෙන් පමණකි.
ගාල්ල කොටූ පවූර හා අනෙකුත් ගොඩනැඟිලි සංරකෂණ ක්රියාවලින් සඳහා ලාංකිකයන්ටත් වඩා වෙනත් ජාතීන් කිහිප පලකගේ අවධානය වැඩි වශයෙන් යොමූ වී ඇත. ගාලු කොටූ පවූර ලෝක උරුම බිම් කඩක් වී හමාරය. එම නිසා එහි වටිනාකම හා තත්ත්වයත් වඩාත් අවබෝධ කර ගත හැකි වේ. පෘතුගීසීන්, ලන්දේසීන් පමණක් නොව ඉංග්රීසීන්ගේ ද පාලන මධ්යස්ථානයක් ලෙස භාවිත කරමින් ලාංකිකයන් පාලනය කළ ඒ අරුම පූදුම ස්ථානය දැනට ලාංකිකයන් අතට පත්ව ඇත. එහෙත් එහි සංරකෂණ කටයූතු සඳහා සෘජූව දායකත්වය දරා ඇත්තේ, විදේශීය රටවල් මගිනි. ඒ සඳහා බලපාන ප්රධාන හේතුවක් ද පවතියි. විදේශීය, විශේෂයෙන් ම ඕලන්ද ජාතිකයන් විසින් නිර්මාණය කළ ගාලු කොටූව එම කාලයේ ඔවූනට සතුව පැවතීමයි. එය දැනට සියවස් කිහිපයකට ඉහතදී සිදු වූ සිද්ධි දාමයක ප්රතිඵලයක් වේ.
මෙරට රාජවංශ වංශයේ අවසන් රජු ශ්රී වික්රම රාජසිංහ (ක්රි.ව 1798 - 1815) මහරජතුමා බව අප කවුරුත් දන්නා කරුණකි. උඩරට වාස්තු විද්යාවේ අග්රගණ්ය නිර්මාණයක් වූ සෙංකඩගලපුර දළදා මාළිගාවේ පත්තිරිප්පුව ද, එහි ඉදිරිපසින් වූ දර්ශනීය වලාකුළු (වාරැලි බැම්ම) බැම්ම මෙන්ම, ක්රි.ව 1807 දී දළදා මාලිගාව ඉදිරියෙන් ඇති වැව, කිරි සයුර හෙවත් කිරිමුහුද ද, ශ්රී වික්රම රාජසිංහ රජු විසින් කරවන ලද්දේ රාජකීය ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පියා වූ මූලාචාරියාගේ උපදෙස් මතය. ඒ බවත් බොහෝදෙනෙක් දනිති. එහෙත් කිරි මුහුද යට කතා බොහොමයක්ම ශෝකයෙන් පිරී පවතී. ඒ බව නම් බොහෝදෙනෙකු දන්නේ නැත. මෙවර කන්ද උඩරට අප්රකට කතාවට තේමාව සොයා ගන්නේ කිරි මුහුදෙනි.
මානව සංහතියේ පැවැත්ම සඳහා අත්යවශ්යය වු සාධක අතුරින් ජලයට ලැබනුයේ ප්රධානම ස්ථානයකි. මානව සංහතියට පමණක් නොව සමස්ත ජෛව පද්ධතියේම පැවැත්ම රඳා පැවත ඇත්තේ ජල සම්පත කේන්ද්ර කරගෙන වේ.
විවිධ රටවල ආණ්ඩු විසින් තත්වය තවත් බරපතල වෙන අන්දමකින් ආක්ටික් වෘත්තය දිගේ උත්තරධ්රැවයේ අයිතිය දිනාගැනීමේ සටනක යෙදී සිටිති. උත්තරධ්රැව කලාපීය ස්වභාවික සම්පත් දිහා ඔවුන්ගේ ඇස් සියල්ලම එල්ල වී ඇත. ලොව දැනට පවතිනවා යැයි සොයාගෙන ඇති භාවිත නොකරන ලද තෙල් සහ පාෂාණ වායු (natural gas) වලින් 22% ක් උත්තරධ්රැව මුහුදු පතුලේ ඇතැයි කියැවේ.
ලම්භකර්ණ පෙළපතෙහි පළමු රජු ලෙස හැදින්වෙන වසභ රජු ශ්රී ලංකා වාරි කර්මාන්ත ක්ෂේත්රයේ විශේෂ නමක් සනිටුහන්කළ ශ්රේෂ්ඨ පාලකයෙකි.
බ්රිතාන්යයේ යටත් විජිතයක් ලෙසින් සිට නිදහස ලැබුවත් ලංකාවේ ජනතාව දාස බවය යන පාරේ තවත් දිගටම ගමන්කිරීම නවතා නැත.
ශ්රී ලංකාවේ ජන ඉතිහාසය නේක වර්ණ සමුච්ජිත නමුත් අර්ථගැනීමට අපහසු චිත්රයක් බදුය.අපට ඉතිහාසය කියවීමට අතපොත තබා ඇත්තේ ඉතිහාසක්ඥයන් යැයි අප සලකන යටත්විජිත කාරයන් විසිනි.
උගතුන් යනු කවුද? පැරණි සමාජවල යම් කර්මාන්තයකට අදාල ගැටළුවක්,සමාජ අරගලයක් ,වෛද්ය පිහිටක්,අධ්යාත්මික සහනයක් ලබාගන්නට හැකියාවක් ලැබේය කියා ඒවාට මුහුණදුන් අයවිසින් සොයාගත් සුවිසේසී පිරිසක් වුහ.
ආණ්ඩුවෙන් කරන එදිරිවාදිකම් ගැන සේ ම ව්යවසායකයා ආණ්ඩුව කරන දිරි ගැන්වීම් වලදීද බිය විය යුතුයි. පුද්ගලික ණය සහතික කිරීම හෝ ආණ්ඩුවෙන් කෙලින්මයම් ක්ෂේත්රයක් නංවාලන්නට දෙන ණය සහනාධාර කරන දිරි ගැන්වීම් වලට අයිති වෙයි.
ආසියායේ ආශ්චර්යය, ධර්මිෂ්ඨ සමාජය, යහපාලනය, යනාදී වචන වල අර්ථය මොනවා දැයි ඇසුවොත් අයෙක් ඒවායේ අර්ථයන් මොනවාදැයි තමන් දන්නවා යැයි හෝ අනුමානයෙන් කියත හැකි යැයි විශ්වාස කරයි.
සූදු කෙළියේ ඉතිහාසය ක්රි. පූ. 2300 චීනයේ වාර්තා වලින් දැකගත හැකි තරම් ඉතා පැරණිය. ක්රි. පූ. 11 වැනි සියවස දී ඉන්දියාවේ ඍග්වේද ශ්ලෝකයන්හි "සූදු කෙළින්නාගේ අඳෝනාව" නමින් ආගමික ස්වරූපයකින් නොවූවක් අඩංගු වෙයි. මහාභාරතයේ ද සූදු කෙළීම ගැන සඳහන් වෙයි. ක්රි. පූ. 4 වැනි සියවසේ අර්ථශාස්ත්ර යන චානක්ය ලියූ ග්රන්ථයේ ඒ සඳහා බදු පැනවීම අනුමත කර සූදු කෙළිය නියාමනය කළ යුතු බව කියැවේ.
ධනවතා යනු ධනය අනෙක් අයට වඩා යහමින් ඇත්තෙකි. එහෙත් ධනය පමණක් තිබීමෙන් ධනවතෙකුට පාලකයෙකුට ඇති හා සමාන බලයක් නැත. මන්ද පාලකයාට නීති ගෙනැවිත් ධනවතාගේ ධනය ප්රජා සතු කර හැකි බලය නිසාය. නැතහොත් නීති පනවා තව තවත් ධනය උපයා ගන්නා මාර්ග අහුරන්නට හැකියාව ඇති නිසාය. ධනවත් වූ පමණින් අයෙකුට පාලකයාට හා සමාන බලයක් තිබේද?
ආර්ය සංස්කෘතියේ මුලික ලක්ෂණයක් වුයේ කණ්ඩායම් වශයෙන් ජීවත් වීමයි.එකී කණ්ඩායම් සදහා නායකයකු සිටි අතර නායකයා යටතේ එම කණ්ඩායමේ ආරක්ෂාව, නීතිය සහ සාමය පවත්වා ගැනීම, සදාචාරය සහ සංස්කෘතික සංවර්ධනය සහ ස්වකීය කණ්ඩායමේ ව්යාප්තිය ආදී විවිද කරුණු කාරණා ඉටුකරගනු ලැබීය.
දැනට වසර ගණනාවක සිට පවුල් සේවා කටයුතු වලට සම්බන්ධ වෙමින් පවුල පිලිබදව පත පොතින්, දේශන වලින්, විද්යුත් මාධ්ය වලින් විවාහක හා තරුණ වැඩ සටහන් වලින් අප ලබන දැනුම අන් අය හා බෙදා ගැනීම තුල විනාශය කරා පා ඔසවන මිනිස් සමාජය යහ මගට ගැනීම සදහා ඇත හිත දීම අපගේ යුතුකමකි, වගකීමකි.
අද ලෝකය කොපමණ තාක්ෂනය අතින් දියුණු වුනත් සමාජයේ මුල්ම ඒකකය වන පවුල් සංස්ථාව දිනෙන් දිනම පරිහානියට පත් වන බව දින පතාම අප අහන දකින දේ වලින් සනාත වේ. දික්කසාද නඩු ,නඩත්තු නඩු , අනියම් සබදතා , මිනීමැරුම් , ළමා අපයෝජන ,ස්ත්රී දුෂණ , සමලිංගික ක්රියා ,ගණිකා වුර්තිය , මත්කුඩු මත්පැන් වැනි දේ නිසා අද විනාශ වෙමින් පවතින්නේ වැඩියෙන්ම තරුණ තරුණියන් මෙන්ම දරුවන්ද වීම අනාගතය අදුරු යුගයකට සීග්රයෙන් පා තැබීමක් බව ප්රකට තත්වයකි.
විවාහයේ ඉතිහාසය මානව සංහතියේ තරමටම ඈත අතීතයට යයි විවාහය මානව වර්ගයාගේ අකණ්ඩ පැවැත්ම සදහා ඇති වූ සංස්ථාවකි.ජීවිතයක් ගෙන යාම සදහා මිනිසෙකු සහ ගැහැනියක අතර ඇති කරගන්නා සම්බන්ධතාව විවාහයක් හැටියටද හැදින්විය හැකිය විවාහය වූ කලී ලේ නෑ සබදතා නැති වැඩිහිටි පිරිමියකු සහ ගැහැනියක අතර ඇති කර ගන්නා